Bangelijke tijden

Bijgewerkt: 7 jan 2019

Opinie door Tom Kestens over de desinformatiecampagne van YouTube over Article 13 en de impact van de toekomstige Europese copyright wetgeving.

Toen mijn dochter dit weekend aan mij vroeg: “papa, wat is Artikel 13 eigenlijk?” wist ik hoe laat het was. Ze had net zo’n gepusht filmpje gezien van YouTube waarin die waarschuwen voor het effect van de nieuwe Europese copyright wetgeving die er aankomt.


"Nog nooit was zo glashelder waarom ieder van ons bang moet zijn van een internet dat ontsnapt aan regelgeving."

In drie minuten filmpjes proberen medewerkers van het Amerikaanse Alphabet inc. (het bedrijf achter Google, dat eigenaar is van Youtube) de Europese gebruikers van hun platform te overtuigen van het feit dat ze binnenkort misschien geen content meer gaan kunnen delen op hun geliefde YouTube. Daarbij spreken die medewerkers over YouTube in de derde persoon enkelvoud. Alsof het over een soort buitenaardse kracht gaat. Die buitenaardse kracht zal “gedwongen worden om jullie content te blokkeren of offline te halen”. Goed geprobeerd, guys.


Maar laat ons toch even een en ander rechtzetten. Als er ten gevolge van nieuwe regelgeving in de toekomst content geblokkeerd wordt op YouTube, dan is dat vooral de keuze van YouTube zélf. En niet die van artiesten, journalisten of andere originele makers van content. En al zeker niet van de Europese volksvertegenwoordigers die verantwoordelijk zijn voor de nieuwe wetgeving. Artiesten en andere rechthebbenden vragen via Artikel 11 en 13 gewoon een eerlijke vergoeding door het bedrijf YouTube (dus niet door de gebruikers) voor alle inkomsten die men genereert op basis van de content die passeert op het platform. Met andere woorden; een klein deel van de reuzewinsten (meer dan 12 miljard US dollar) die advertenties en big data van gebruikers opleveren. Omdat YouTube verdorie geen ene cent investeert in die content en er toch schaamteloos rijk mee wordt.


YouTube kan nu al decennia profiteren van een wettelijke ‘loophole' omdat ze zichzelf altijd een neutraal platform bleven noemen. Een soort doorgeefluik voor content van anderen, zeg maar. Op die manier zijn ze wettelijk niet verantwoordelijk voor alle content die gedeeld wordt op hun platform. Zo ontsnappen ze al sinds hun ontstaan aan de verplichting om een deel van hun winst terug te geven aan rechthebbenden van de content. Hun argumentatie was al langer compleet onhoudbaar, maar nu valt YouTube dus helemaal uit zijn zelfverklaarde rol van ’neutraal platform’. Het gebruikt zijn eigen kanaal om schaamteloos te lobbyen tegen Europese regelgeving die impact kan hebben op hun business model. Weg neutraliteit. Weg doorgeefluik. YouTube is een medium. Een merk. Een kanaal dat schaamteloos aan desinformatie doet.


Stel je eens voor dat een ander medium dat zou doen. Een kwaliteitskrant bijvoorbeeld. Dat die een massacampagne op eigen kanalen zou inzetten. Tegen een regering, tegen een parlement, tegen de vertegenwoordigers van de samenleving dus eigenlijk. Een campagne waarin die krant informatie zo zou ‘framen' dat het vooral hen zélf goed uitkomt. Het kot zou gewoon te klein zijn. De woorden desinformatie en fake news zouden snel vallen. En terecht. Maar volgens de logica van YouTube, voor wie deontologie en ethiek duidelijk geen drijfveren zijn, moet dat allemaal kunnen. Hun zogenaamde 'scare tactics' zijn niet minder dan pure demagogie en geven precies aan waarom de copyright wetgeving zo nodig is; om een eind te maken aan de rechteloosheid waarvan zij en andere soortgelijke platforms vandaag onbeschaamd profiteren.


Nog nooit was zo glashelder waarom ieder van ons bang moet zijn van een internet dat ontsnapt aan regelgeving. Voor je het weet zijn grote bedrijven ons en onze kinderen massaal aan het manipuleren. Allemaal onder het mom van ‘freedom of information’ of ‘freedom of speech’. Het zijn bangelijke tijden. De onafhankelijke en creatieve stemmen in onze democratie staan op het spel. En daarmee ook de democratie zelf. Laten we die toch verdorie beschermen. Het is het meest kostbare wat we hebben.


Tom Kestens

Voorzitter GALM VZW

14 keer bekeken
GALM vzw

Wil je meer info over ons, stuur dan gerust een mail. 

E-mail: info@galm.be

Telefoon: +32 486 224 828

Adres: Doornenstraat 6, 2800 Mechelen

© 2019 by GALM vzw. Proudly created by musicians |  Terms of Use  |   Privacy Policy